Polower

Ruang Iklan

Thursday, 21 July 2011

Kemalangan Ngeri

Hari ini KD nak wat entry serius berbaur sayu dan menyentuh perasaan. Benda ni KD terfikir mase KD tgh drive nak balik umah, pas keje. Korang jgn jeles, KD dah pasang lagu raya lam kete. Hahaha..Puasa pun x lagi.

Semalam KD kan ade letak pic anjeng n kuceng. Yg kuceng tu terover tu. Korang slalu tengok tak 2 jenis haiwan ni berpeleseran kat mana2? Tepi2 jalan, kat kwsn perumahan. Kebanyakannye yg jenis gelandangan..ceh, dah mcm berita tv3 plak rasanye. Maksud KD, jenis yang x bertuan dan dibiarkan hidup berdikari di dunia yang penuh cabaran dan pancaroba ini. KD x tau la tempat korang, Maybe majlis berkuasa tempatan KD je kot yang x kesah gejala ni menular kat area KD. Kesian gak tgk haiwan2 ni, memang kurang kasih sayang. Dah la kurus, kotor plak tu.


Ape yg KD nak citer sebenarnye adalah, pasal haiwan2 ni yang slalu menjadi mangsa langgar lari. Selalu KD nampak ade je bangkai2 beliau2 ni kat tepi jalan. KD pernah terserempak dgn 2 kejadian langgar lari nih. dua2 mangsa adalah kucing. satu kejadian mase KD tgh drive, kete depan KD yg jdk penjenyahnye, skali lagi mase KD tgh lepak minum kat warung tepi jalan. Terlompat terguling kucing tu, x lame pastu mati. Entah ler, tak tau nak salahkan sape. Dua2 pihak boleh disalahkan mengikut terma dan syarat. Kekadang si tukang langgar salah. Contohnya, bila haiwan ni melintas, mase lampu utk menyeberang jalan tu kaler ijau, yg driver kete tu p jalan je pecer? Tak ke haiwan tak bersalah tu dah menambahkan statistik korban jalan raya.. OK tu iklan je. Tak tahan plak KD serius sgt. Kesalahan manusia plg utama adalah lalai. Memandu sgt laju. Dah la laju, siap betelepon ngan skandal lagi. Tak ke hilang tumpuan mase sbb geli2 dlm tepon tu. Lagi satu kan, kalu x laju, kalau ade nampak mane2 haiwan yg cuba utk melintas jalan tanpa tengok kiri kanan tu, hon je la..Bagi dorang ni tau, diorang telah membahayakan nyawa sendiri. Kesalahan menatang2 ni plak adalah menjadikan jalan2 raya sebagai tempat berhibur. Kat situ la nak romen2, main kejar2. Kan bahaya tu. Tapi kekadang, driver2 ni plak yang eksiden sebab nak mengelak melanggar haiwan2 tersebut.


Selain dari anjing dan kucing, terdapat juga haiwan lain yang menjadi mangsa di jalan raya. Contohnya kura-kura, burung2 dan ular. Setakat ini, golongan ikan berjaya mempertahankan rekod tiada kemalangan langgar lari di jalan raya.

Tapi pernah x korang terfikir, dan tau sape insan berhati mulia yang tolong membuang atau menanam bangkai2 haiwan yang kemalangan ni. Selalu kan, KD tengok, kalau mase turun keje tu ade berlaku kemalangan kat tgh2 jalan raya, tp petang tu dah xde. Mesti ade org yang tolong bersihkan. Tp ade jugak yg KD tengok bangkai haiwan tu terbiar je, sampai hancur dilenyek tayar2 kejam di atas jalan raya.

"Memandulah dengan berhati-hati"

5 comments:

apek poyo said...

skrg dah samo yo..haiwan or manusia..dah langgar lari...ekekek

KumbangDesa said...

gitu la gamaknye..bile dah langgo, buat dek je..tapi kalu g repot polis sbb langga kucen pon, x tentu lagi polis nak lyn.hu3

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

eksiden oh eksiden .

kesian lah pade sape yang kne langar lari tu .

kesian kesian kesian

berhati hati lah di jalan raya .

ingat orang yang tersayang :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

haha..ikan mmg laa xde rekod.. kalo kemalangan dlm air tu..ye laa.. ngee

KumbangDesa said...

@chokichoki: betul betul betul, kesian kesian kesian =P

@cikmoon: hahaha..btol la tu kan~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...